DUŠEVNÉ ZDRAVIE
V posledných dňoch sa nám do povedomia dostáva stále viac téma duševného zdravia a dôsledkov jeho zanedbania. Duševné, respektíve psychické ťažkosti, ktoré sa včasne neriešia, môžu vážne ovplyvniť našu subjektívnu pohodu. Slovenský spolok študentov farmácie spoločne so Študentská rada vysokých škôl, Ministerstvom zdravotníctva SR, Slovenskou asociáciou študentov a absolventov psychológie, Slovenskou asociáciou študentov medicíny, Univerzitným poradenským centrum UPJŠ a Trojlístkom sa začína intenzívne venovať tejto téme. Naším hlavným cieľom je zlepšenie podmienok pri starostlivosti o duševné zdravie a odbúravaní stigmy, ktorú sa budeme snažiť odbúrať aj prostredníctvom pravidelných infografík na rôzne témy v tejto oblasti. Sme radi, že sme sa spolu s ďalšími odbornými partnermi mohli podieľať na príprave týchto materiálov.
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) definovala duševné zdravie ako stav pohody, v ktorom jednotlivec môže uskutočniť svoje schopnosti, vie zdolávať stresové situácie bežného života, vie produktívne pracovať a vie prispievať do života spoločnosti.
Najnovšie štatistiky poukazujú na fakt, že až 15 % populácie do veku 18 rokov trpí psychickými poruchami, ktoré majú negatívny dopad na ich osobnostný, sociálny a profesionálny vývin.
Zdravie sa kúpiť nedá, treba si ho preto vážiť a žiť takým spôsobom života, aby sme neohrozovali samých seba. Nesprávne návyky, stres, zlý životný štýl, nedostatok pohybu a spánku, fajčenie, požívanie alkoholu, prepracovanosť, zlé medziľudské vzťahy a sociálne prostredie, to všetko na nás negatívne vplýva a je hrozbou pre kvalitu nášho života. Ďalšie možné dopady pretrvávajúcich duševných problémov/ťažkostí a zvýšenej záťaže môžete vidieť na obrázku vyššie.
Osamelosť. Jeden z pocitov, ktorý cíti mnoho z nás. Predstavuje „nežiaduci účinok“ našej snahy správať sa počas pandémie zodpovedne a neohrozovať seba, rodinu, priateľov a okolie. Ľudia vo veku 18 až 24 rokov sú jednou z najviac ohrozených skupín pociťujúcich osamelosť od začiatku pandémie. Mnoho z nás cíti z času na čas osamelosť, avšak v momentálnej situácii môže mať dlhodobá osamelosť negatívny vplyv na naše duševné zdravie. Hoci nemusíš pocity osamelosti pociťovať priamo ty, niekto v tvojom okolí možno áno. Ako pomôcť kamarátovi, keď sa necíti dobre?
Preto: Zostaňme v kontakte – ľudská potreba kontaktu a socializácie nezmizla. Tráviš celé dni na videomeetingoch, prednáškach a konferenciách a máš všetkého dosť? Poteš svojho kamaráta/kamarátku poštovou zásielkou. List a možno obľúbená (trvanlivá) sladkosť vie vyčariť úsmev aj počas zlého dňa.
Chcem byť s tebou v kontakte, prečo ty so mnou nie?
Emočné prežívanie každého z nás je jedinečné a pre mnoho z nás strata každodenných kontaktov značne ovplyvňuje našu produktivitu a náladu. Pre niektorých z nás však nie je rizikový len pobyt mimo domácnosti, ale aj v nej. Rôzne formy domáceho násilia počas pandémie získali na svojej intenzite.
Ako teda postupovať?
Ak si si všimol náhlu zmenu v štýle komunikácie so svojím kamarátom/kamarátkou, buď vnímavý, ale nie podozrievavý. Ukáž mu/jej svoju trpezlivosť a daj najavo to, že momentálnu situáciu chápeš.
Sociálne odlúčenie, stres zo skúšok a neistota z neznámeho prostredia sú všetko faktory, ktoré robia z vysokoškolákov rizikovú skupinu, čo sa týka ich duševného zdravia.
Študent, ktorý prežíva depresie alebo úzkosť, sa nedokáže v dostatočnej miere sústrediť na štúdium. Počas pandémie sme prišli na to, že mnoho študentov pociťuje úzkosť, depresiu alebo osamelosť. Viaceré vysoké školy, už majú zriadené svoje vlastné centrá podpory, ktoré organizujú aktivity za účelom prevencie a pomoci študentom, ktorí to potrebujú.
Stále sa však nájdu univerzity, ktoré takúto pomoc študentom neposkytujú alebo na druhú stranu nemajú kapacity, aby pomohli všetkým. Ak aj pracovisko nemá vlastné kapacity, stále je možnosť odkázať študentov na mnohé iné organizácie, ktoré túto službu poskytujú aj virtuálne (Liga za duševné zdravie, IPčko).
Základom pre vysokú školu je informovať o týchto možnostiach. Do budúcnosti je nevyhnutné viac spolupracovať a dopomôcť k zlepšeniu duševnej pohody študentov, študujúcich na Slovensku. Uvedomujeme si, že univerzita mnohokrát nemá kapacity alebo finančné zdroje na vybudovanie poradenských stredísk, preto sme vytvorili krátku infografiku, kde sme spracovali odporúčania nielen pre vysoké školy, ale aj pre študentské organizácie. Práve tie vedia študentom pomôcť prostredníctvom rovesníckej podpory.
Osamelosť je izolácia
Izolácia môže byť jednou z príčin osamelosti, ale osamelosť sama osebe je pocit neporozumenia okolia či chýbanie zmysluplného spojenia s ostatnými.
Osamelosť je vždy zlá
Je zväčša dočasná a poukazuje na nespokojnosť. Pôsobí ako podnet, že naše vzťahy s okolím, prípadne aj s vlastnou osobou, nie sú v poriadku, a tým nás podnecuje k zlepšeniu súčasných vzťahov alebo k hľadaniu nových kontaktov. Pravdaže, dlhodobá osamelosť môže byť podkladom pre rozvoj mentálnych ochorení, prípadne viesť k stráneniu od spoločnosti, čo vedie k začarovanému kruhu.
Osamelosť je mentálne ochorenie
Väčšina z nás prežila alebo prežíva osamelosť. Ako už bolo vyššie spomenuté, je zväčša dočasná a dá sa zvládnuť, ak prekročíme svoju "komfortnú zónu”. Osamelosť ale môže byť aj prejavom mentálnych ochorení, ako je napríklad depresia alebo úzkosť.
Spúšťače: problémové vzťahy s okolím, ale aj s vlastným ja, izolácia, nové prostredie (univerzita/práca/dôchodok), smrť blízkeho, rozchod...
Rizikové faktory: veľa povrchných vzťahov a málo blízkych priateľov, syndróm pomáhačov, nedostatok príležitostí alebo peňazí, nízke sebavedomie, sociálne siete, mentálne ochorenie a s ním spojená stigmatizácia, traumatická minulosť alebo súčasnosť…
Zlepši svoje vzťahy alebo skús nájsť nových ľudí;
Buď k sebe úprimný
Vyhľadaj pomoc
Relaxácia – prostredníctvom dýchania: kontrolovaným dýchaním dokážeme ovplyvniť mieru pociťovaného stresu a úzkosti v momentálnej situácii, a to na princípe uvoľnenia (výdychu) a napätia (nádychu). Účinná je progresívna/Jacobsonova metóda.
Psychohygiena – podstatou psychohygieny je mentálne sa odpojiť od našej pracovnej činnosti, preto voľte aktivity, ktoré v práci nevykonávate a ktoré im nie sú podobné.
Šport – pohyb – pôsobí priaznivo na fyzickú aj psychickú stránku, prospešná je aj obyčajná prechádzka do obchodu či krátky pobyt na vzduchu s domácim miláčikom.
Pravidelný spánok a spánková hygiena – nastavte si približne rovnaký čas zaspávania, aspoň 6 hodín spánku, 30 minút bez obrazovky pred spánkom, zatemnená izba, nízka teplota v miestnosti, večerný rituál (ten telu napovie, že ideme spať – napríklad si zalejeme harmančekový čaj s medom, teplý kúpeľ), ak spánok neprichádza, je vhodné zostať v pokoji ležať a relaxovať. V prípade, že aj zlyhá aj táto metóda, sa skúste poprechádzať, aby ste uvoľnili stres v tele.
Vyvážená strava – neznamená, že si nemôžete dopriať vaše obľúbené sladkosti alebo pochutiny, dôležité je, aby sa nestali základom vášho jedálnička – nevynechávajte varené jedlá, ryby, zeleninu či ovocie. Dôležitý je aj pitný režim, ktorého nedodržanie nám môže spôsobiť bolesti hlavy či problémy s obličkami v dlhodobom horizonte.
Vitamíny – suplementácia je dôležitá pre optimálne fungovanie nášho organizmu, ak tieto prvky nezískavame z výživnej stravy. Od septembra do marca je vhodné dopĺňať vitamín D, v stresujúcich obdobiach B komplex, horčík a zinok, počas roka vitamín C.
Dôležitosť denných rutín: Zlepšenie time managementu
Kontakt so spolužiakmi o ich progrese so štúdiom (nie sme v tom sami)
Oddelenie času na štúdium od voľného času (nepracujte tam, kde trávite voľný čas)
Plánovanie dňa
Odmena po zvládnutí čiastkových úloh.
Lebo starostlivosť o duševné zdravie je rovnako dôležitá ako o psychické zdravie!
© SLOVENSKÝ SPOLOK ŠTUDENTOV FARMÁCIE